Atziņas pēc VID Nodokļu pārvaldes vadības tikšanas ar uzņēmēju organizāciju pārstāvjiem

Atziņas pēc VID Nodokļu pārvaldes vadības tikšanas ar uzņēmēju organizāciju pārstāvjiem

Birojs ir Mārupes uzņēmēju biedrības biedrs, un tā vadītājs ir Mārupes novada Uzņēmējdarbības konsultatīvās padomes loceklis, saistībā ar ko viņš ņēma dalību 26.08 Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu pārvaldes vadības tikšanās ar uzņēmēju organizāciju pārstāvjiem (https://www.vid.gov.lv/lv/jaunums/notikusi-vid-nodoklu-parvaldes-vadibas-tiksanas-ar-uznemeju-organizaciju-parstavjiem).

Galvenais tikšanas mērķis bija atrast iespējas, ka uzlabot komunikāciju starp VID un uzņēmējiem, bet, protams, ņemot vērā uzņēmēju un VID savstarpējo attiecību plašumu un daudzējādību, sarunā bija skartas arī daudzas citas tēmas. Tā kā VID ir ļoti liela organizācija un tikšanas bija tieši ar Nodokļu pārvaldi, tās laikā netika skarti jautājumi, kas ir ārpus pārvaldes kompetences (paredzot iespējamo lasītāja jautājumu: nē, ar nodokļu nomaksu, pārbaudēm, sodīšanām un citām īpaši sāpīgām tēmām nodarbojas nevis Nodokļu pārvalde, bet gan lielākoties Nodokļu nomaksas veicināšanas pārvalde un Nodokļu un muitas policijas pārvalde).

Dažas atziņas (ne tikai, kas izteikti jauns, bet arī kas tāds, ko nebūtu lieki atkārtot):

  1. iepriekš solītais, proti, ka EDS vairs nevarēs ieiet ar paroli, beidzot “goes live” ap 2026. gada sākumu – zinot to, ka praksē paroles nodošana ir ļoti izplatīta, būtu lietderīgi laikus tam sagatavoties
  2. situācija ar darbnespējas lapām ir problēma ne tikai tiesām un uzņēmējiem (kas starp citu bija nesenas tikšanas starp Augstāko tiesu un LDDK priekšmets), bet arī VID’am – VID ieskatā, tā nav viņa funkcija un viņi negrib to uzturēt, kam varētu piekrist, jo sanāk, ka VID EDS’ā tikai publicē citas iestādes nosūtīto informāciju (jebkādā gadījumā drīz ir plānota kopēja tikšanas ar Nacionālo veselības dienestu par šo jautājumu);
  3. šobrīd VID mobilā aplikācija ir domāta diviem pakalpojumiem: čeku (attaisnotie izdevumi) augšuplādei un algas nodokļu grāmatai – tie abi jau ir izstrādāti (izstrādātājs nav VID), bet VID to atdeva atpakaļ trūkumu novēršanai; ir cerības, ka izstrāde būs pabeigta oktobrī;
  4. ja saņemot konsultāciju no VID darbiniekiem identificē sevi, tad informācija par šo konsultāciju saglabājās VID datu bāzēs, kā tieši tev sniegtā konsultācija, secīgi, vēršoties pēc nākamās konsultācijas (un identificējot sevi) VID darbiniekam būs pieejama informācija par iepriekš sniegto konsultāciju;
  5. gadījumā, ja VID konsultants ir kļūdījies un nodokļu maksātājs ir rīkojies atbilstoši VID konsultanta norādījumiem, tad tas ir pamats atcelt nokavējuma naudu (protams, uz atsevišķa iesnieguma pamata), to ņem vērā nodokļu kontroles pasākumos utt., kas ir papildus apsvērums tomēr identificēt sevi konsultācijas laikā;
  6. Nodokļu pārvalde nopietnu uzmanību velta darbinieku kvalifikācijai, proti, ir gan specializācija, gan apmācības ar mentora palīdzību, kursi, metodikas utt., bet interesantākais ir tas, ka ne tikai VID “klientu” negatīvie vērtējumi par mutvārdos saņemto konsultāciju tik tiešām tiek vērtēti, bet arī izlases kārtībā tiek pārbaudītas rakstveidā sniegtas konsultācijas un katru ceturksnī tiek veikts review par konsultantu darbu;
  7. šobrīd tiek īstenots pilotprojekts, lai mainītu konsultācijas “saturu” jeb standartu, proti, nevis uzreiz pārslogot ar tiesību normām un tml. “smagiem” tekstiem, bet atbildi sākt ar skaidrojumu “cilvēciskā valodā” un tikai pēc tiesību normu uzskatījums un cits smags juridiskais teksts;
  8. MI pagaidām īsti nestrādā, bet ir vēl viens pilotprojekts, kas to padarīs labāku;
  9. ir plānots ieviest transkriptus telefonkonsultācijām (domājams, tā ir tā vieta, kur labi iederas MI);
  10. saimnieciskās darbības konts vēl joprojām nav pārāk plaši izmantots (šobrīd ir ap tūkstoti tādu nodokļu maksātāju), turklāt to vēl joprojām piedāvā tikai viena banka;
  11. ar 2026. gadu, beidzot, tiks mainīta nokavējuma naudas aprēķināšanas sistēma (turpmāk – 2 reizēs mēnesī, nevis katru dienu), kas cerams ieviesis daudz lielāku skaidrību par to, cik tad galu galā ir jāmaksā, ja jau esi nokavējis termiņu;
  12. nodokļu maksātāja “A” reitings izskatīsies “smukāk”, lai ar to varētu efektīvāk lepoties.

Kopumā bija interesanti un “pa tēmu”. Turklāt pēc kāda laika atmosfēra kļuva jūtami “brīvāka”, kas, protams, vienmēr nāk par labu, jo īpaši tikšanās, kuru mērķis ir komunikācijas uzlabošana. Tikšanas laikā izveidojas priekšstats, ka Nodokļu pārvalde ne tikai ir gatava ieklausīties uzņēmēju ierosinājumos, bet arī pati nepārtraukti pilnveido tās sniegtos pakalpojumus.

Tā kā mēs visi galu galā esam nodokļu maksātāji, tas viennozīmīgi iepriecina.